24h Le Mans 2012: historyczne zwycięstwo Audi z napędem hybrydowym
Tegoroczny 24-godzinny wyścig w Le Mans został rozegrany po raz 80-ty. W jubileuszowym starcie nie doszło do sensacji, ale za to zawody zapisały się w historii motorsportu. Po raz pierwszy zwycięstwo odniósł samochód napędzany układem hybrydowym. Andre Lotterer, Marcel Fassler i Benoit Treluyer doprowadzili nowe Audi R18 E-tron Quattro na pierwszym miejscu. Tym samym powtórzyli swój wynik z zeszłego roku.
Ostatnie godziny obfitowały w dramatyczne wydarzenia, które szczególnie mogły doprowadzić do klęski zespołu Audi. Marc Gene uderzył w barierę ochronną na pierwszej szykanie prostej Mulsanne. R18 ultra doznało poważnych uszkodzeń przodu, tym zawieszenia. Kierowca dotarł do boksów jadąc niemal na trzech kołach. Dzięki tej przygodzie na czwarte miejsce awansowała Lola prowadzona przez skład Prost/Heidfeld/Jani.
Chwilę po przygodzie zespołowego kolegi Allan McNish również wykonał piruet i uderzył w barierę. Tu uszkodzenia okazały się mniejsze i nie doprowadziły do sporej straty. Kierowcy Audi próbowali jeszcze rywalizować miedzy sobą w ostatnich okrążeniach, ale ostatecznie cztery niemieckie maszyny defiladowo przekroczyły linię mety. Audio zanotowało kolejny sukces na swoim koncie zdobywając cztery lokaty z pierwszej piątki. Niestety na mecie zabrakło ekipy Toyoty, która po ciężkim wypadki Davidsona pożegnała się z jednym samochodem. Zaś drugi został uszkodzony po kontakcie z Nissanem DeltaWing. Niestety niezwykły prototyp w tym wypadku również doznał uszkodzeń, których nie udało się naprawić.
W LMP2 pierwszą trójkę wywalczyły prototypy Oreca 03-Nissan. GTE-Pro padło łupem Ferrari, w którym Giancarlo Fisichella zmieniał się z Gianmarią Brunim i Tonim Vilanderem. W klasie GTE-Am zwycięstwo zapewnili sobie Patrick Bornhauser, Julien Canal i Pedro Lamy, jadący Corvette Larbre Competition.
Chwilę po przygodzie zespołowego kolegi Allan McNish również wykonał piruet i uderzył w barierę. Tu uszkodzenia okazały się mniejsze i nie doprowadziły do sporej straty. Kierowcy Audi próbowali jeszcze rywalizować miedzy sobą w ostatnich okrążeniach, ale ostatecznie cztery niemieckie maszyny defiladowo przekroczyły linię mety. Audio zanotowało kolejny sukces na swoim koncie zdobywając cztery lokaty z pierwszej piątki. Niestety na mecie zabrakło ekipy Toyoty, która po ciężkim wypadki Davidsona pożegnała się z jednym samochodem. Zaś drugi został uszkodzony po kontakcie z Nissanem DeltaWing. Niestety niezwykły prototyp w tym wypadku również doznał uszkodzeń, których nie udało się naprawić.
W LMP2 pierwszą trójkę wywalczyły prototypy Oreca 03-Nissan. GTE-Pro padło łupem Ferrari, w którym Giancarlo Fisichella zmieniał się z Gianmarią Brunim i Tonim Vilanderem. W klasie GTE-Am zwycięstwo zapewnili sobie Patrick Bornhauser, Julien Canal i Pedro Lamy, jadący Corvette Larbre Competition.
80. edycja 24h Le Mans - Wyniki wyścigu (czołówka) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kierowca | Samochód | Klasa | Strata | ||
1. | Lotterer/Fassler/Treluyer | Audi #1 | LMP1 | 378. okrążenie | |
2. | McNish/Capello/Kristensen | Audi #2 | LMP1 | +1 okr. | |
3. | Jarvis/Bonanomi/Rockenfeller | Audi #4 | LMP1 | +3 okr. | |
4. | Prost/Heidfeld/Jani | Lola #12 | LMP1 | +11 okr. | |
5. | Gene/Dumas/Duval | Audi #3 | LMP1 | +12 okr. | |
6. | Brabham/Dumbreck/Chandhok | HPD #22 | LMP1 | +21 okr. | |
7. | Potolicchio/Dalziel/K-Smith | HPD #44 | LMP2 | +24 okr. | |
8. | Thiriet/Beche/Tinseau | Oreca #46 | LMP2 | +25 okr. | |
9. | Perez Companc/Kaffer/Ayari | Oreca #49 | LMP2 | +26 okr. | |
10. | Ragues/Panciatici/Rusinow | Oreca #26 | LMP2 | +27 okr. | |
11. | Belicchi/Bleekemolen/Primat | Lola #13 | LMP1 | +28 okr. | |
12. | Zugel/Julian/Gonzalez | Zytek #41 | LMP2 | +30 okr. | |
13. | Martin/Charouz/Graves | Oreca #25 | LMP2 | +32 okr. | |
14. | H Hansson/Leinders/Martin | Morgan #35 | LMP2 | +37 okr. | |
15. | Brundle/Brundle/Ordonez | Zytek #42 | LMP2 | +38 okr. | |
16. | Tresson/Mailleux/Lombard | Oreca #23 | LMP2 | +38 okr. | |
17. | Fisichella/Bruni/Vilander | Ferrari #51 | GTE Pro | +42 okr. | |
18. | Makowiecki/Melo/Farnbacher | Ferrari #59 | GTE Pro | +45 okr. | |
19. | Mucke/Fernandez/Turner | Aston Martin #97 | GTE Pro | +46 okr. | |
20. | Bornhauser/Canal/Lamy | Corvette #50 | GTE Am | +49 okr. | |
48. | Wurz/Lapierre/Nakajima | Toyota #7 | LMP1 | nie ukończył | |
51 | Davidson/Buemi/Sarrazin | Toyota #8 | LMP1 | nie ukończył | |
52. | Franchitti/Krumm/Motoyama | Nissan DeltaWing #0 | CDNT | nie ukończył |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub zalogować.