Rośnie ilość ciężarówek na polskich drogach
Zgodnie Centralnej Ewidencji Pojazdów przeanalizowanych przez PZPM, we wrześniu 2011 roku, zarejestrowano 4608 nowych i używanych pojazdów użytkowych powyżej 3,5t w tym autobusów.
Było to więcej o 15,5% niż przed rokiem, kiedy zarejestrowano 3 991 pojazdów i więcej o 1063 (30%) niż w sierpniu 2011.
Typowe dla samochodów ciężarowych, jesienne wzrosty po letnich spadkach, zaważyły na wyniku całej grupy pojazdów użytkowych powyżej 3,5t. W ostatnim miesiącu przybyło 4 168 nowo zarejestrowanych (nowych i używanych) pojazdów ciężarowych.
Było to niemal o 17% więcej niż przed rokiem i 35,5% więcej niż miesiąc wcześniej. Obserwowane odbudowywanie rynku nowych i używanych ciągników samochodowych (+33% r/r) zdecydowanie przeważyło spowolnienie na rynku ciężarówek (-0,7% r/r), przy czym głębsze na używanych (-6,1% r/r).
Nowych i używanych autobusów zarejestrowano we wrześniu 440, więcej o 4,3% niż przed rokiem a mniej niż w sierpniu o 6%.
We wrześniu zarejestrowano 1 757 nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5t o 49,7% więcej niż przed rokiem. W ciągu trzech kwartałów bieżącego roku zarejestrowano 13 409 nowych pojazdów powyżej 3,5t. Było to więcej o 5 805 (76,3%) niż do września w ubiegłym roku.
Pojazdów używanych zarejestrowano w tej grupie, odpowiednio we wrześniu 2 851 (+1,2% r/r) i 24 407 (+12,2%) od początku roku.
Nowe samochody ciężarowe o DMC >3,5t
We wrześniu 2011 roku zarejestrowano 1593 nowe samochody ciężarowe pow. 3,5t, więcej o 536 (50,7%) niż przed rokiem. Zgodnie z powtarzającą się od kilku lat jesienną prawidłowością był to rezultat lepszy niż w sierpniu.
W tym roku zanotowano wzrost o 537 sztuk (+50,9%) w porównaniu z poprzednim miesiącem. Nie wyrównało to przyhamowania obserwowanego w ciągu dwóch letnich miesięcy. W ciągu trzech kwartałów 2011 roku, przybyło 12 381 samochodów ciężarowych, więcej o 5 596 niż w takim samym okresie przed rokiem. Oznaczało to 82,5% wzrostu, podczas gdy po ośmiu miesiącach obserwowaliśmy wzrost wyższy o 5,8 punków procentowych.
O dobrych wynikach całej grupy pojazdów ciężarowych powyżej 3,5t zadecydował wyższy wzrost na rynku ciągników niż ciężarówek. We wrześniu zarejestrowano – 1 138 ciągników, więcej o 532 (87,8%) niż przed rokiem i więcej o 469 (70,1%) niż w sierpniu br. Od początku roku przybyło 8 525 ciągników. Przełożyło się to na wzrost o 126,7% w ujęciu rocznym wobec 3 761 ciągników zarejestrowanych w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W ciągu trzech kwartałów 2011 roku na regon zarejestrowano 10 855 pojazdów ciężarowych, przed rokiem 6 044. Pojazdy wyleasingowane wliczając to również długoterminowy wynajem, stanowiły 67,2% we wszystkich rejestracjach, podczas gdy przed rokiem 65,2%.
W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t we wrześniu 2011, na pierwszej pozycji znowu był MAN – 394, na drugą powrócił DAF - 301, na trzeciej uplasował się MERCEDES - 259. Po trzech kwartałach roku na pierwszej pozycji nadal jest MAN – 2 372. Na kolejnych miejscach DAF – 2 147 i VOLVO – 1 996.
W transporcie samochodowym towarów według danych GUS, w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku nastąpił wzrost przewozów o 21,2%. Przewieziono 99,8 mln ton. We wrześniu w sekcji transport i gospodarka magazynowa GUS odnotował zbliżony poziom wskaźnika koniunktury do notowanego w sierpniu.
Oczekiwania przedsiębiorców w zakresie popytu i sprzedaży są nieco mniej optymistyczne niż w sierpniu. Po raz pierwszy od marca odnotowano pozytywne prognozy w sytuacji finansowej przedsiębiorstw transportowych.
Nowe samochody ciężarowe o DMC >= 16t
W grupie samochodów powyżej 16t we wrześniu 2011 zarejestrowano 1 373 pojazdy, więcej o 534 (63,6%) niż przed rokiem.
Po dwóch miesięcznych spadkach było to więcej niż w sierpniu o 484 (+54,4%). Udział samochodów powyżej 16t w liczbie wszystkich samochodów ciężarowych powyżej 3,5t wyniósł we wrześniu 86,2% więcej o 2 punkty procentowe niż w sierpniu i 85,5% po dziewięciu miesiącach.
W ciągu trzech kwartałów 2011 roku w segmencie najcięższych nowych samochodów zarejestrowano 10 588 pojazdów. Był to poziom wyższy o 96,4% niż przed rokiem, kiedy w tym czasie zarejestrowano 5 390. Z miesiąca na miesiąc zwiększa się udział ciągników samochodowych wśród samochodów powyżej 16 ton, stanowiły one do września 80,5%, podczas gdy w analogicznym okresie przed rokiem 69,8%.
W sierpniu 2011 w grupie najcięższych samochodów najwięcej zarejestrował: MAN – 337, DAF – 288 i VOLVO – 252. W ciągu trzech kwartałów pierwszą pozycję umocnił DAF – 2 063 i na drugiej VOLVO - 1959, na trzeciej MAN – 1 763.
Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t
Zgodnie ze szczegółowymi danymi z Centralnej Ewidencji Pojazdów we wrześniu 2011, zarejestrowano 3 457 nowych samochodów dostawczych, więcej o 289 (9,1%) niż w sierpniu i więcej o 556 (19,2%) niż w analogicznym miesiącu przed rokiem.
Do września bieżącego roku zarejestrowano 29 516 samochodów dostawczych, więcej o 3 463 (13,3%) niż rok wcześniej. Po wrześniu na pierwszym miejscu niezmiennie jest Fiat. Sprzedał w ciągu dziewięciu miesięcy 6 019 samochodów (+6,8% r/r). Na drugiej pozycji Citroen z wynikiem 3 920 (+47% r/r). Na trzeciej Peugeot z wynikiem 3 464 (+19,9%) wyprzedza Renault – 3 336 (+5,3%).
Nowe autobusy o DMC>3,5T
We wrześniu 2011 zarejestrowano 164 nowe autobusy. Było to więcej o 47 sztuk, 40,2% niż przed rokiem i o 66 (67,3%) więcej niż w sierpniu. W ciągu trzech kwartałów zarejestrowano 1028 autobusów.
Było to więcej o 209 (25,5%) niż w analogicznym okresie przed rokiem. Autobusy powyżej 16t stanowiły nieco ponad 63%, przed rokiem 52%. Do września bieżącego roku zarejestrowano ich 649 wobec odpowiednio 427 przed rokiem.
W ciągu trzech kwartałów najwięcej autobusów zarejestrował MERCEDES – 342, następnie SOLARIS – 248. Na trzecim miejscu był AUTOSAN – 115.
Typowe dla samochodów ciężarowych, jesienne wzrosty po letnich spadkach, zaważyły na wyniku całej grupy pojazdów użytkowych powyżej 3,5t. W ostatnim miesiącu przybyło 4 168 nowo zarejestrowanych (nowych i używanych) pojazdów ciężarowych.
Było to niemal o 17% więcej niż przed rokiem i 35,5% więcej niż miesiąc wcześniej. Obserwowane odbudowywanie rynku nowych i używanych ciągników samochodowych (+33% r/r) zdecydowanie przeważyło spowolnienie na rynku ciężarówek (-0,7% r/r), przy czym głębsze na używanych (-6,1% r/r).
Nowych i używanych autobusów zarejestrowano we wrześniu 440, więcej o 4,3% niż przed rokiem a mniej niż w sierpniu o 6%.
We wrześniu zarejestrowano 1 757 nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5t o 49,7% więcej niż przed rokiem. W ciągu trzech kwartałów bieżącego roku zarejestrowano 13 409 nowych pojazdów powyżej 3,5t. Było to więcej o 5 805 (76,3%) niż do września w ubiegłym roku.
Pojazdów używanych zarejestrowano w tej grupie, odpowiednio we wrześniu 2 851 (+1,2% r/r) i 24 407 (+12,2%) od początku roku.
We wrześniu 2011 roku zarejestrowano 1593 nowe samochody ciężarowe pow. 3,5t, więcej o 536 (50,7%) niż przed rokiem. Zgodnie z powtarzającą się od kilku lat jesienną prawidłowością był to rezultat lepszy niż w sierpniu.
W tym roku zanotowano wzrost o 537 sztuk (+50,9%) w porównaniu z poprzednim miesiącem. Nie wyrównało to przyhamowania obserwowanego w ciągu dwóch letnich miesięcy. W ciągu trzech kwartałów 2011 roku, przybyło 12 381 samochodów ciężarowych, więcej o 5 596 niż w takim samym okresie przed rokiem. Oznaczało to 82,5% wzrostu, podczas gdy po ośmiu miesiącach obserwowaliśmy wzrost wyższy o 5,8 punków procentowych.
O dobrych wynikach całej grupy pojazdów ciężarowych powyżej 3,5t zadecydował wyższy wzrost na rynku ciągników niż ciężarówek. We wrześniu zarejestrowano – 1 138 ciągników, więcej o 532 (87,8%) niż przed rokiem i więcej o 469 (70,1%) niż w sierpniu br. Od początku roku przybyło 8 525 ciągników. Przełożyło się to na wzrost o 126,7% w ujęciu rocznym wobec 3 761 ciągników zarejestrowanych w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W ciągu trzech kwartałów 2011 roku na regon zarejestrowano 10 855 pojazdów ciężarowych, przed rokiem 6 044. Pojazdy wyleasingowane wliczając to również długoterminowy wynajem, stanowiły 67,2% we wszystkich rejestracjach, podczas gdy przed rokiem 65,2%.
W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t we wrześniu 2011, na pierwszej pozycji znowu był MAN – 394, na drugą powrócił DAF - 301, na trzeciej uplasował się MERCEDES - 259. Po trzech kwartałach roku na pierwszej pozycji nadal jest MAN – 2 372. Na kolejnych miejscach DAF – 2 147 i VOLVO – 1 996.
W transporcie samochodowym towarów według danych GUS, w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku nastąpił wzrost przewozów o 21,2%. Przewieziono 99,8 mln ton. We wrześniu w sekcji transport i gospodarka magazynowa GUS odnotował zbliżony poziom wskaźnika koniunktury do notowanego w sierpniu.
Oczekiwania przedsiębiorców w zakresie popytu i sprzedaży są nieco mniej optymistyczne niż w sierpniu. Po raz pierwszy od marca odnotowano pozytywne prognozy w sytuacji finansowej przedsiębiorstw transportowych.
Nowe samochody ciężarowe o DMC >= 16t
W grupie samochodów powyżej 16t we wrześniu 2011 zarejestrowano 1 373 pojazdy, więcej o 534 (63,6%) niż przed rokiem.
Po dwóch miesięcznych spadkach było to więcej niż w sierpniu o 484 (+54,4%). Udział samochodów powyżej 16t w liczbie wszystkich samochodów ciężarowych powyżej 3,5t wyniósł we wrześniu 86,2% więcej o 2 punkty procentowe niż w sierpniu i 85,5% po dziewięciu miesiącach.
W ciągu trzech kwartałów 2011 roku w segmencie najcięższych nowych samochodów zarejestrowano 10 588 pojazdów. Był to poziom wyższy o 96,4% niż przed rokiem, kiedy w tym czasie zarejestrowano 5 390. Z miesiąca na miesiąc zwiększa się udział ciągników samochodowych wśród samochodów powyżej 16 ton, stanowiły one do września 80,5%, podczas gdy w analogicznym okresie przed rokiem 69,8%.
W sierpniu 2011 w grupie najcięższych samochodów najwięcej zarejestrował: MAN – 337, DAF – 288 i VOLVO – 252. W ciągu trzech kwartałów pierwszą pozycję umocnił DAF – 2 063 i na drugiej VOLVO - 1959, na trzeciej MAN – 1 763.
Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t
Zgodnie ze szczegółowymi danymi z Centralnej Ewidencji Pojazdów we wrześniu 2011, zarejestrowano 3 457 nowych samochodów dostawczych, więcej o 289 (9,1%) niż w sierpniu i więcej o 556 (19,2%) niż w analogicznym miesiącu przed rokiem.
Do września bieżącego roku zarejestrowano 29 516 samochodów dostawczych, więcej o 3 463 (13,3%) niż rok wcześniej. Po wrześniu na pierwszym miejscu niezmiennie jest Fiat. Sprzedał w ciągu dziewięciu miesięcy 6 019 samochodów (+6,8% r/r). Na drugiej pozycji Citroen z wynikiem 3 920 (+47% r/r). Na trzeciej Peugeot z wynikiem 3 464 (+19,9%) wyprzedza Renault – 3 336 (+5,3%).
Nowe autobusy o DMC>3,5T
We wrześniu 2011 zarejestrowano 164 nowe autobusy. Było to więcej o 47 sztuk, 40,2% niż przed rokiem i o 66 (67,3%) więcej niż w sierpniu. W ciągu trzech kwartałów zarejestrowano 1028 autobusów.
Było to więcej o 209 (25,5%) niż w analogicznym okresie przed rokiem. Autobusy powyżej 16t stanowiły nieco ponad 63%, przed rokiem 52%. Do września bieżącego roku zarejestrowano ich 649 wobec odpowiednio 427 przed rokiem.
W ciągu trzech kwartałów najwięcej autobusów zarejestrował MERCEDES – 342, następnie SOLARIS – 248. Na trzecim miejscu był AUTOSAN – 115.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub zalogować.